دیدارهیئتی عالی‌رتبه از اساتید دانشگاههای لبنان با ریاست دانشگاه/ دکتر مختاری: امروز مقابله با افراط و تکفیراز راه علمی و آکادمیک میسر است/دانشگاه مذاهب اسلامی مبنای نظری و آکادمیک پروژه تقریب

دیدارهیئتی عالی‌رتبه از اساتید دانشگاههای لبنان با ریاست دانشگاه/ دکتر مختاری: امروز مقابله با افراط و تکفیراز راه علمی و آکادمیک میسر است/دانشگاه مذاهب اسلامی مبنای نظری و آکادمیک پروژه تقریب

هیئتی عالی‌رتبه از اساتید دانشگاههای کشور لبنان با حضور در دانشگاه مذاهب اسلامی با دکتر مختاری ریاست دانشگاه دیدار و گفت وگو کردند.

به گزارش روابط عمومی در این دیدار ابتدا تعدادی از اساتید مهمان نقطه نظرات خود را در خصوص مسائل مهم جهان اسلام به ویژه موضوع "افراط گرایی و تکفیر" به عنوان یکی از چالش های مهم مطرح کردند.

در ادامه حجت الاسلام و المسلمین دکتر مختاری رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی ضمن خیر مقدم به هیئت لبنانی به فلسفه تأسیس دانشگاه مذاهب اسلامی با رویکرد و محوریت تقویت وحدت بین مسلمانان به دستور رهبر معظم انقلاب اشاره کرد.

دانشگاه مذاهب اسلامی مبنای نظری و آکادمیک پروژه تقریب به شمار می آید

وی با بیان اینکه شعار وحدت از شعارهای اصلی و اولیه انقلاب اسلامی توسط امام راحل بود گفت: از اول انقلاب گام‌های بزرگی برای تقویت وحدت بین مسلمانان برداشته شد تا اینکه مقام معظم رهبری ۲۵ سال پیش دستور تاسیس این دانشگاه را دادند و در واقع دانشگاه مذاهب اسلامی مبنای نظری و آکادمیک پروژه تقریب به شمار می آید.

دکتر مختاری بیان داشت: این دانشگاه در تهران و چند استان دیگر فعال است و در بیش از ۲۵ رشته تحصیلی در علوم انسانی دانشجویان از مذاهب مختلف در حال تحصیل هستند و چند رشته جدید نیز در حال راه اندازی است.

وی از امتیازات این دانشگاه را همزیستی مسالمت آمیز پیروان مذاهب در کلاس و خوابگاه و محیط دانشگاه عنوان کرد و گفت: ممکن است در یک کلاس همه دانشجویان از مذهب شیعه باشند اما استادشان اهل سنت باشد و بالعکس. این نشان می دهد که به صورت عملی تقریب و تعامل بین مذاهب در این دانشگاه اجرا می شود. لذا نمی‌توان تشخیص داد که در این دانشگاه یک شخص از کدام مذهب است ما معتقدیم همه مسلمان هستیم.

امضاء تفاهم‌نامه‌ با بیش از ۱۰ کشور در یک سال گذشته

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی به فعالیت‌های گسترده دانشگاه در دوره مدیریت جدید به ویژه در عرصه بین الملل اشاره کرد و گفت: این دانشگاه تاکنون تفاهم‌نامه‌هایی با بیش از ۱۰ کشور در یک سال گذشته امضا کرده که عمدتاً در خصوص تبادل دانشجو و استاد و همکاری های علمی است به طوری که هم اکنون جمعی از هیئت علمی اعضای هیئت علمی دانشگاه به اندونزی سفر کرده و در حال بازدید از دانشگاه های این کشور هستند.همچنین دیدارها و ملاقات هایی با مسئولان دانشگاه های مختلف در روسیه، آمریکای جنوبی، آسیا، اروپا و برخی کشورهای دیگر داشتیم که بتوانیم دانشگاه ‌مذاهب را به عنوان یک نمونه عملی برای همزیستی مسالمت آمیز پیروان مذاهب اسلامی و پیروان ادیان الهی معرفی کنیم.

امروز مقابله با افراط و تکفیراز راه علمی و آکادمیک میسر است

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی در ادامه به موضوع "افراط گرایی و تکفیر" بعنوان یکی از مهمترین چالش های جهان اسلام پرداخت و تصریح کرد: امروز برای تنویر افکار جامعه و پیشگیری از تکفیر و افراط گرایی نیاز کارهای علمی فکری و نظری داریم و معتقدیم مقابله با افراط و تکفیر امروز از راه علمی و آکادمیک میسر است. امروز مسئولیت ما و شما در این راستا بسیار سنگین است و مسئولیت علما،صاحبان قلم و فکر در روشنگری نسل جوان بسیار خطیر است.

موفقیت دانشگاه مذاهب در معرفی اسلام میانه و وسط

دکتر مختاری ادامه داد: ما پیرو هر مذهب و آئینی که باشیم باید اسلام وسط و میانه را که از پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم تعلیم گرفته‌ایم برای جامعه و نسل جوان معرفی کنیم و این دانشگاه تا به حال در این راستا موفق بوده است.

وی از آمادگی دانشگاه مذاهب اسلامی برای همکاری‌های علمی و تبادل استاد و دانشجو با دانشگاه های لبنان خبر داد و ابراز امیدواری کرد این تعاملات گسترش یابد و ادامه پیدا کند تا با تعامل و همفکری در راستای وحدت و تقریب گام های موثری برداریم.

استاد سطوح عالی حوزه و دانشگاه در ادامه به تعداد سوالات تعدادی از اساتید و مهمانان حاضر در این دیدار پاسخ داد و در خصوص تاثیر گذاری این دانشگاه در داخل و خارج از کشور خاطرنشان کرد: دانش آموختگان این دانشگاه با پیامی که از آن گرفته اند یعنی تقریب و همزیستی مسالمت آمیز بعد از اتمام تحصیل آن را به جامعه خود منتقل می‌کنند البته در دوره جدید مدیریت دانشگاه با توصیه های آیت الله اراکی دبیرکل محترم مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی بیشتر نگاه امام نگاه بین المللی است.

دکتر مختاری افزود: البته اثرات این دانشگاه در داخل کشور نیز در بحث همبستگی پیروان مذاهب و خنثی سازی توطئه های دشمنان به ویژه در استان‌های مرزی بسیار موثر بوده است به طوری که امروز از کردستان عراق به دنبال انعقاد تفاهم نامه با شعبه دانشگاه مذاهب در کردستان هستند چرا که به تحصیلات این دانشگاه در جلوگیری از افراط و تکفیر پی برده اند.

رویکر دانشگاه در قبال رژیم جعلی، نامشروع و اشغالگر قدس

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی همچنین در پاسخ به سوال یکی از اساتید لبنانی در خصوص رویکرد این دانشگاه در موضوع قدس گفت: ما به تبعیت از رهبر معظم انقلاب اسلامی و آرمانهای نظام مقدس جمهوری اسلامی شعار اصلی مان مقابله با رژیم اشغالگر و نامشروع قدس است و حتی دانشجویان ما کمیته ای در این زمینه شکل دادند و این نگاه در کل مجموعه دانشگاه وجود دارد.

تکفیر یک فکر ساده نیست؛ طرح و پروژه در ورای تفکر اسلام تکفیری وجود دارد

دکتر مختاری همچنین همچنین درخصوص موضوعی که یکی دیگر از مهمانان در باره بحث تکفیر و ضرورت مبارزه علمی و فکری با آن مطرح کرد، اظهار داشت: ما نیز معتقدیم بحث تکفیر یک فکر ساده نیست بلکه یک طرح و پروژه در پشت آن وجود دارد و در دیداری که با جناب سید حسن نصرالله داشتیم ایشان نیز انتقاد داشت که برخی فکر می کنند تکفیر و افراط بدون پشتوانه فکری و نظری است در حالی که این گونه نیست و ایشان به بنده نیز گفتند که شما می توانید در دانشگاه مذاهب اسلامی به صورت عالمانه و علمی با آن مبارزه کنید، لذا ما راه اندازی رشته مطالعات جریان‌های اسلامی را با محوریت این موضوع در دستور کار داریم.

وی در پایان با تاکید بر اینکه نقشه توطئه و فکر در ورای تفکر اسلام تکفیری از سوی استکبار طراحی شده است گفت: آنها با نگاه اغلب و تفسیر نادرست از اسلام جوانان را به سمت این افکار انحرافی کشیده و در عراق و سوریه و مناطق دیگر ایجاد مشکل کردند و اینجاست که رسالت سنگین ما در معرفی اسلام واقعی و اسلام رحمت العالمین معلوم می شود.

در پایان این دیدار لوح تندیس دانشگاه های لبنان به ریاست دانشگاه مذاهب اسلامی اهدا شد و دکتر مختاری نیز لوح یادبود دانشگاه را به این هیئت اهدا کرد.