روز جهانی قدس و نقش آن در ایجاد وحدت و همبستگی اسلامی

روز جهانی قدس و نقش آن در ایجاد وحدت و همبستگی اسلامی

 

روز جهانی قدس و نقش آن در ایجاد وحدت و همبستگی اسلامی

 

تهیه و تنظیم : خیراله یعقوبی


چکیده
روز قدس سمبل وحدت جهان اسلام در مقابل جبهه کفر است روز جهانی قدس، روز بیدار باش امت مسلمان برای حمایت از مردم مظلومی که سرزمین شان به زور عصب شده و حضور گسترده در این راهپیمایی نشانه هوشیاری و دشمن شناسی جامعه اسلامی است. روز جهانی قدس ابتکار ماندگار بنیانگذار انقلاب اسلامی است که نشانه دوراندیشی و هوشمندی ایشان برای انسجام جامعه اسلامی در مقابل مستکبران است.
روز جهانی قدس در واقع روز صیانت از آرمان های بزرگ اسلام و وحدت امت اسلامی در برابر مستکبران است، مسئله قدس با وجود شیطنت‌های جریان تکفیری در منطقه که به دنبال انحراف افکار عمومی از آنچه در کانون توجه مسلمانان قرار دارد، همچنان مسئله نخست جهان اسلام و امت اسلامی است و تا روز پاکسازی قدس شریف از چنگال صهیونیسم غاصب مسئله نخست باقی خواهد ماند.
خوشبختانه امروز تدبیر و دور اندیشی امام خمینی (ره) و رهبری داهیانه مقام معظم رهبری نتیجه داده است و روز جهانی قدس، نماد بیداری جهان اسلام شده است. بیداری اسلامی، ملت‌های مسلمان را به سوی قیام عملی علیه رژیم صهیونیستی سوق داده است و طلیعه شکست کیان صهیونیستی آشکار شده است. خیزش و بیداری ملت‌های مسلمان منطقه، باعث شده است تا روز قدس اهمیتی روز افزون بگیرد. امواج خروشان بیداری اسلامی همچنان به صورت مستکبران سیلی می‌زند و دیکتاتورهای دست‌نشانده را یکی پس از دیگری از گردونه حکومت خارج می‌سازد. هرچند برخی با عنوان «بهار عربی» از بیداری جهان اسلام یاد می‌کنند اما جهان، شاهد بیداری اسلامی و وقوع انقلاب‌های اسلامی دیگری در منطقه است.

مقدمه
مسئله قدس با وجود شیطنت‌های جریان تکفیری در منطقه که به دنبال انحراف افکار عمومی از آنچه در کانون توجه مسلمانان قرار دارد، همچنان مسئله نخست جهان اسلام و امت اسلامی است و تا روز پاکسازی قدس شریف از چنگال صهیونیسم غاصب مسئله نخست باقی خواهد ماند.
امروزه سلطه سیاسی اقتصادی صهیونیست برآمریکا، امری کاملاً آشکار است. اکنون جامعه آمریکا، به صورت ابزاری در خدمت صهیونیست است که کمتر از سه درصد جمعیت، هشتاد درصد از منافع آمریکا را مستقیم یا غیرمستقیم داراست. در نتیجه همین سلطه و نفوذ صهیونیست‌ها در آمریکاست که دولتمردان آمریکایی همیشه در سیاست‌های کلان و راهبردی خود، منافع اسرائیل را مد نظر قرار داده و برای تحکیم موقعیت این رژیم غاصب در منطقه خاورمیانه تلاش می‌نماید.
خاورمیانه بزرگ، طرحی برای توسعه‌طلبی و زیاده‌خواهی صیونیست‌هاست؛ شهید مطهری اندیشمند بلندآوازه جهان اسلام درباره توسعه‌طلبی اسرائیل چنین هشدار داده است: «هدف مگر تنها همین است که دولت کوچکی در آنجا تشکیل بشود؟ خیلی اشتباه کرده‌اید، همه اشتباه کرده‌اند. او می‌داند که یک دولت کوچک، بالاخره نمی‌تواند در آن جا زندگی بکند. یک اسرائیل بزرگ که دامنه‌اش از این طریق تا ایران خودمان هم شاید کشیده شود.»
صهیونیست‌ها برای همراه‌سازی همه یهودیان با اهداف و سیاست‌های خویش، در پروتکل‌ها و مکالمات خود، عموما از واژه یهود بهره می‌گیرند و سنگ ملت یهود را بر سینه می‌زنند و چنین القا می‌کنند که در پی منافع ملت یهود هستند؛ در حالی که جنبش صهیونیستی، فرزند استعمار انگلیس و آمریکاست و تأمین‌کننده منافع آنان است. بنابراین، صهیونیسم، تشکیلاتی صرفا سیاسی، با هدف کلی سلطه بر اعراب و مسلمانان است و در این مسیر، از هر ابزار سیاسی، نظامی، اقتصادی و فرهنگی بهره می‌گیرد.
امام خمینی(ره) نیز در آن دوران از جمله رهبران مخالف سیاست‌های اسرائیل‌پذیری در ایران به شمار می‌رفت.

فلسفه روز جهانی قدس
اعلام روز جهانی قدس، شش ماه پس از پیروزی انقلاب صورت گرفت. امام، طی پیامی در تاریخ 16/5/1358 آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را به عنوان روز قدس اعلام نمودند.( )
امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی در جملاتی کوتاه به این پرسش‌ها پاسخ داده‌اند. ایشان می‌فرمایند؛ «روز قدس یک روزی نیست که فقط اختصاص به قدس داشته باشد. روز قدس روز مقابله مستضعفین با مستکبرین است، روز مقابله ملت‌ها با ابرقدرت هاست. روز قدس روزی است که باید به همه قدرت‌ها هشدار دهیم که اسلام دیگر تحت سیطره شما و عمال خبیث شما نیست. روز قدس روز حیات اسلام است. روز قدس روزی است که اسلام را باید احیاء کرد.» امام (ره) دستور کار مسلمانان را به بهانه روز قدس مشخص کرده است. مبتنی بر این دستور، کار جهاد با تبهکاران جهانی و در راس آن‌ها آمریکا و انگلیس و پایگاه نظامی منطقه‌ای آنان یعنی رژیم اشغالگر قدس و نیز نوکران آن‌ها در منطقه و جهان باید وظیفه هر مسلمان انقلابی و آزاده در جهان با هر عقیده یا مذهب تلقی شود.
با اعلام روز قـدس، فلسطـین به عنوان مسـئله اول جهان اسـلام مطـرح شد و اقدامـی بسیار مهـم در احیای این سـرزمین اسـلامی و صحـنه ای عظیم در بـرابر مطامـع استـکبار جـهانی به شمار آمد.( ) روز قدس، همیشه مورد توجه رهبران انقلاب اسلامی ایران بوده است. حضرت امام امیدوار بودند که بازنده نگه داشتن این روز، بی تفاوتی‌ها نسبت به قدس شریف زائل شود. ( )علاوه بر این از نظر امام، روز قدس، زمینه ای برای تشکیل حزب جهانی مستضعفین به حساب می آمد که گامی اساسی در جهت مقاومت مستضعفین در برابر استکبار است.( )
روز قدس یک روزی نیست که فقط اختصاص به قدس داشته باشد. روز مقابله مستضعفین با مستکبرین است، روز مقابله ملت‌ها با ابرقدرت هاست. روزی است که باید به همه قدرت‌ها هشدار دهیم که اسلام دیگر تحت سیطره شما و عمال خبیث شما نیست. روز حیات اسلام است. روزی است که اسلام را باید احیاء کرد.
حضرت امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی در اقدامی هوشمندانه از مسلمانان جهان خواست تا آخرین جمعه ماه رمضان را به عنوان «روز قدس» انتخاب کنند و در این روز همبستگی خود را در حمایت از «حقوق قانونی مردم مسلمان فلسطین» به نمایش بگذارند.
امام خمینی (ره) درباره روز قدس فرمودند: «روز قدس فقط روز فلسطین نیست، روز اسلام است. روز قدس، جهانی است و روزی نیست که فقط اختصاص به قدس داشته باشد. روز مقابله مستضعفین با مستکبرین است».
اندیشه «وحدت جهان اسلام» از جمله دغدغه‌های فکری و دیـرینه رهـبران و مـصلحان دینی، به ویژه حضرت امام خمینی (ره) بود. این موضوع، در طول دوران فعالیت اجتماعی سـیاسی امـام، چه پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و چه پس از آن، مورد تأکید ایشان بوده و لحظه‌ای از آن غفلت نورزیدند.
وفـاداری صـادقانه امام به «وحدت» نه تنها او را به برجسته‌ترین شخصیت انقلابی جهان اسلام تبدیل نـمود، بـلکه ایشان توانست در میان نحله‌ها و فرقه‌های اسلامی مختلف نـیز جـایگاه بـس رفیعی کسب نمایند.
امام در طرح اندیشه «وحدت»، هـیچ گاه دچـار تزلزل، کلی‌گویی و سطحی‌نگری نشدند، بلکه این ایده را به عنوان یک استراتژی و به گـونه بـسیار عالمانه و دقیق با بررسی ابـعاد گـوناگون آن تـبیین نمودند.
همه این بیانات و افشاگری‌ها علیه حکومت غاصب اسراییل، باز بر همگان دوراندیشی و مدبربودن و الهی بودن پیر بیدار انقلاب و معمار کبیر حکومت اسلامی ایران، امام خمینی رحمه الله را بر همگان آشکار کرد. اما تمام حمایت‌های امام از ملت مظلوم فلسطین و افشاگری‌ها علیه یزیدیان زمان، به همین مقدار بسنده نکرد، و آنچه که دشمنان اسلام از وقوع آن وحشت داشتند به وقوع پیوست و انقلاب اسلامی ایران با مرجعیت و رهبری امام خمینی رحمه الله، و تبعیت مردم از ولی فقیه زمان، روی کار آمد.
بدون شک انقلاب اسلامی ایران، ضربه‌هایی سهمگین بر رژیم اشغالگر قدس وارد آورده است. نخستین ضربه پیروزی انقلاب اسلامی بر اسرائیل، قطع رابطه ایران با اشغالگران صهیونیسم و تحویل سفارت آنان به نماینده فلسطین بود. از سویی، اسرائیل بهترین حامی منطقه‌ای خود را از دست داد و از طرفی، بارقه امیدی در دل مردم ناامید فلسطین زده شد که پیروزی ملتی تحت ستم، حتی بدون کمک خارجی و با دست خالی فقط با اتکاء به قدرت لایزال الهی نیز امکان‌پذیر است.
انقلاب اسلامی، موجب آگاهی و بازگشت به خویشتن و رشد اسلام‌خواهی بین مردم آن سامان گردید. پس از پیروزی انقلاب اسلامی بار دیگر امام بر مواضع ضد صهیونیستی خود پای فشرد و از نامشروع بودن اسرائیل سخن گفت. امام حتی یکی از علل مخالفت و رویارویی با شاه را حمایت بی‌دریغ او از اسرائیل دانستند و فرمودند:«یکی از علل قیام مردم مسلمان ایران علیه شاه، حمایت بی‌دریغ او از اسرائیل غاصب است... یکی از جهاتی که ما را در مقابل شاه قرار داده است، کمک او به اسرائیل است.»
اسرائیل از نگاه امام و پیرو آن، مردم مسلمان ایران؛ صهیونیسم کافر، تبهکار، دولت غاصب، جرثومه فساد و غده سرطانی به شمار می‌رفت. از این رو روشن بود که تنها کمتر از یک هفته پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، امام خمینی رحمه الله در دیدار با مقامات بلند پایه فلسطینی با شعار «امروز ایران، فردا فلسطین» اولویت سیاست خارجی خویش را روشن کردند.
برخورد امام خمینی درمواجهه با صهیونیسم
با اوج گیری مبارزات در طول پانزده سال نهضت و سال های بعد ازپیروزی انقلاب اسلامی ایران، حضرت امام، همواره بر مبارزات ضد صهیونیستی خود تاکید داشتند.
ایشان با شناخت دقیق هویت اسرائیل، این دولت را فاقد هرگونه مشروعیت اعلام کردند( ) و از این رژیم با نامها و القابی چون: جرثومه فساد، ماده فساد، غده سرطانی، اسرائیل غاصب، ولیده فاسد و... تعبیر نموده اند.( ) مبارزات حضرت امام در برابر نظام شاهنشاهی، نشان از هویت ضد استبدادی و ضد سلطنتی ایشان دارد. در عین حال وابستگی شاه به غرب و روابط او با اسرائیل، انگیزه قیام را تشدید می کرد. ( )حمایت شاه از اسرائیل موجب اعتراض سایر علمای اسلام نیز شده بود. ( )
حضرت امام نیز،کراراٌ خطر اسرائیل غاصب راگوشزد می کرد. ( )از جمله در عاشورای 1342 شاه و اسرائیل مورد اعتراض قرار داد و این رژیم غاصب را دشمن اسلام و ایران معرفی نمود.( ) ایشان در سال 1343 تمام گرفتاریهای ملت را ناشی از اسرائیل دانستند. (ر.ک:صحیفه امام،ج1 ص422) و این غده سرطانی را به عنوان خطر جدی برای تمام مسلمین قلمداد نمودند.( )
حضرت امام، هدف استعمارگران را تنها اشغال فلسطین نمی دانست بلکه به نظر ایشان هدف این رژیم سلطه بر تمام ممالک اسلامی و تبدیل آنها به سرنوشت قدس است.( )
روز قدس نماد همبستگی امت اسلامی
طراحی هوشمندانه روز جهانی قدس و فرصت سازی برای نشان دادن وحدت و اراده امت اسلامی در قبال حل مساله فلسطین و دفع غدّه سرطانی اسرائیل به عنوان اولویت اول جهان اسلام توسط حضرت امام خمینی (ره) یک تصمیم راهبردی بود که طی 39 سال اخیر سبب شد در میدان رقابت سنگین و تنازع بین قدرت‌های جهانی، آرمان آزادی قدس شریف به مثابه یک ضرورت حتمی و تاریخی پلی به گذشته، حال و آینده آحاد مسلمانان عالم ایجاد کند.
اشغال فلسطین آغاز طرح بزرگی با هدف ایجاد حس خواری و ذلت در میان امت اسلامی و در نتیجه، اجرای پروژه بزرگ صهیونیسم علیه توانایی‌های مسلمانان بود. اما مقاومت فلسطین و موضع‌گیری ملت‌های مسلمان، از اجرای این طرح جلوگیری کرد و با آمدن انقلاب اسلامی ایران صاعقه‌ای بر سر صهیونیست‌ها و حامیان آن‌ها فرود آمد. آن‌گاه مقاومت اسلامی در فلسطین و جنوب لبنان به وجود آمد تا در شریان جهان اسلام خونی جوشان را به جریان اندازد که بازگرداندن جایگاه کریمانه امت اسلامی در روی زمین را بشارت دهد.
مقام معظم رهبری در یکی از بیاناتشان پیرامون روز قدس فرمودند: «روز قدس، یک روزِ به معنای حقیقی کلمه، بین‌المللیِ اسلامی است؛ روزی است که ملت ایران می‌تواند با کمک ملت‌های مشتاق دیگر، که امروز خوشبختانه تعدادشان هم متعدد و زیاد شده، یک حرف حقی را فریاد کند که برای پنهان کردن آن حرف حق و خاموش کردن آن فریاد، شصت سال است که دستگاه استکبار دارد سرمایه‌گذاری می‌کند - البته حداقل شصت سال است، یعنی از زمان تشکیل دولت غاصب؛ والّا از مقدماتش شاید صد سال هم بیشتر است - شصت سال است که دارند سعی می‌کنند فلسطین را از نقشه‌ی جغرافیای جهانی حذف کنند. البته تا حدود زیادی هم موفق شده بودند. انقلاب اسلامی زد توی دهن اینها. ایجاد نظام جمهوری اسلامی و اعلان روز قدس و تبدیل سفارت رژیم غاصب به سفارت فلسطین در تهران، حرکت هشدار دهنده و متوقف کننده و مهاجمی بود که در مقابل این نقشه‌ی استکباری ایستاد. امروز خوشبختانه این حرکت، روزبه‌روز توسعه پیدا کرده».
روز قدس را باید روز وحدت و همگرایی امت اسلامی و مقابله با تلاش مستکبران و رژیم غاصب صهیونیستی در تشدید واگرایی و ایجاد ائتلاف‌های شیطانی در راستای گسترش تضاد و اختلاف بین‌المللی و مذاهب اسلامی دانست. متاسفانه در سال‌های اخیر توطئه استکبار جهانی و صهیونیست‌ها در به فراموشی کشاندن موضوع فلسطین با نابخردی و خیانت برخی حکام مرتجع کشور‌های عربی و اسلامی، تا حدودی محقق شده است.
رژیم سعودی را باید سردمدارِ تلاش برای به فراموشی کشاندن موضوع فلسطین نامید؛ رژیمی که اسناد و گزاره‌های آشکار و نهان زیادی از هم پوشانی‌اش با صهیونیست‌ها وجود دارد؛ رژیمی که داعیه‌دار رهبری امت اسلام است، اما بجای مقابله با دشمنان اصلی امت اسلام یعنی رژیم صهیونیستی و آمریکا و رفع آلام مسلمانان فلسطینی، یا بمب خوشه‌ای بر سر مردم مظلوم یمن می‌ریزد و یا به ائتلاف سازی برای تحت فشار قراردادن سایر ملل مسلمان مبادرت می‌ورزد.
مقام معظم رهبری پیرامون تلاش‌ها برای به فراموشی کشاندن موضوع فلسطین، می‌فرمایند: سال‌های متمادی است که سعی می‌شود مسئله قدس فراموش شود. روز قدس، درست تیری است به قلب این توطئه؛ حرکتی است برای خنثی کردن این توطئه خباثت‌آمیزی که استکبار و صهیونیسم و طرفداران و همکارانشان دست به یکی کرده‌اند تا به‌کلّی مساله فلسطین را به دست فراموشی بسپارند.
مردم ایران اسلامی همپای با سایر مسلمانان و آزادیخواهان جهان، در روز قدس، آزادی فلسطین را فریاد میزند تا از این طریق مردم مظلوم این سرزمین را یاری رسانند و انسجام و اتحاد خود را در پایبندی به آرمان فلسطین به رخ جهانیان بکشند.
«به زودی کسانی که ظلم کردند خواهند دانست که به چه جایگاه بدی بازگردانده خواهند شد» .( )این وعده الهی است؛ وعده الهی خلل ناپذیر است؛ همچنین نباید فراموش کرد که صهیونیست‌های کودک‌کش تا ۲۵ سال دیگر موجودیت نامشروع‌شان پایان یافته است؛ این ضرب العجل شاید به جلو بیفتد، امت اسلامی و رزمندگان محور مقاومت برای این امر آماده و گوش به فرمان اند، تنها مانع، حکام مرتجع رژیم‌هایی همچون سعودی است که دل در گروی صهیونیست‌ها و اربابان آمریکایی‌شان بسته‌اند.
روز قدس در کلام رهبر انقلاب
روز قدس نماد صف بندی حق در مقابل باطل
چقدر سعی کرده اند در طول این سال‌ها که روز قدس را که نماد صف بندی حق در مقابل باطل است، تضعیف کنند. روز قدس نشان دهنده‌ی صف بندی حق و باطل، صف بندی عدل در مقابل ظلم است. روز قدس فقط روز فلسطین نیست؛ روز امت اسلامی است. روز فریاد رسای مسلمانان علیه سرطان کشنده‌ی صهیونیزم است که به وسیله‌ی دست متجاوز اشغالگران، مداخله کنندگان، قدرت‌های استکباری به جان امت اسلامی افتاده است. روز قدس چیز کوچکی نیست. روز قدس یک روز جهانی است. یک پیام جهانی هم دارد. نشان دهنده‌ی این است که امت اسلامی اولاً زیر بار ظلم نمی‌رود، ولو این ظلم از پشتیبانی بزرگترین و قدرتمندترین دولت‌های عالم برخوردار باشد. چقدر سعی کردند روز قدس را تضعیف کنند و امسال بیش از همیشه تلاش کردند؛ اما روز قدس در ایران اسلامی، در تهرانِ باعظمت به همه‌ی دنیا نشان داد که عقربه‌ی انقلاب و ملت ایران به کدام سمت و کدام جهت است؛ نشان داد که اراده‌ی ملت ایران چیست؛ نشان داد که ترفند‌ها و حقه‌ها و پول خرج کردن‌ها و خباثت‌های سیاسی آن‌ها بر روحیه‌ی ملت ایران اثری ندارد. (۲۹ شهریور ۱۳۸۸)
دست خدا مردم را در گرمای روز قدس با دهان روزه به خیابان می‌آورد
بنده به این حرکت عمومی اعتماد دارم؛ معتقدم «یَدُ اللهِ مَعَ الجَماعَه»؛ اعتقاد دارم دست خدا است که دارد کار می‌کند. بیست‌ودوّم بهمن را نگاه کنید، در آن سرما، در آن مشکلات؛ روز قدس را نگاه کنید، در آن گرما با آن دهان روزه؛ چه کسی مردم را می‌آورد در این خیابان ها؟ چه گیرشان می‌آید از آمدن در این خیابان ها؟ این دست خدا است؛ خدا را می‌بینیم، اعتماد می‌کنیم به این حرکت مردمی، به این احساس مردمی، به این صدق و بصیرت مردمی اعتماد می‌کنیم. (۲۰ فروردین ۱۳۹۴)
روز قدس، یک روزِ به معنای حقیقی کلمه، بین‌المللیِ اسلامی است؛ روزی است که ملت ایران می‌تواند با کمک ملت‌های مشتاق دیگر، که امروز خوشبختانه تعدادشان هم متعدد و زیاد شده، یک حرف حقی را فریاد کند که برای پنهان کردن آن حرف حق و خاموش کردن آن فریاد، شصت سال است که دستگاه استکبار دارد سرمایه‌گذاری می‌کند - البته حداقل شصت سال است، یعنی از زمان تشکیل دولت غاصب؛ والّا از مقدماتش شاید صد سال هم بیشتر است - شصت سال است که دارند سعی می‌کنند فلسطین را از نقشه‌ی جغرافیای جهانی حذف کنند. البته تا حدود زیادی هم موفق شده بودند. انقلاب اسلامی زد توی دهن اینها. ایجاد نظام جمهوری اسلامی و اعلان روز قدس و تبدیل سفارت رژیم غاصب به سفارت فلسطین در تهران، حرکت هشدار دهنده و متوقف کننده و مهاجمی بود که در مقابل این نقشه‌ی استکباری ایستاد. امروز خوشبختانه این حرکت، روزبه‌روز توسعه پیدا کرده است. (۲ شهریور ۱۳۹۰)
روز قدس مخصوص ایران نیست؛ روز دنیای اسلام است و لذا در همه دنیای اسلام، مسلمانان حضور خود را برای دفاع از برادران فلسطینی خود نشان دادند. مسلمانان در این روز اراده عمومی خود را برای مقابله با ترفند‌های امریکا و اسرائیل در فلسطین مظلوم و خونین بروز دادند؛ اما ملت ما در این زمینه پیشتاز بوده است و امسال به شکل نمایانی این پیشتازی و عظمتِ اراده ملی را در ایران نشان داد. (۵ آذر ۱۳۸۲)
امروز ملت ایران کاری که می‌تواند بکند که از همه کار‌ها هم مهمتر است، تظاهرات -مثل همین تظاهرات امروز- است. این کار بسیار مهمّی است. از هدف‌های این‌ها این است که نام فلسطین را به دست فراموشی بسپارند. کاری کنند که اصلاً فراموش شود که چنین چیزی وجود داشت؛ اما شما نمی‌گذارید؛ روز قدس نمی‌گذارد؛ امام بزرگوار ما با تدبیر خودش نگذاشت. این کار بزرگی بود. (۱۰ دی ۱۳۷۸)
روز قدس یکی از برجسته‌ترین یادگار‌های امام عزیز ماست
روز قدس یکی از برجسته‌ترین یادگار‌های امام عزیز ماست؛ نشانه‌ی دلبستگی انقلاب و دلبستگی ملت ما به ماجرای قدس شریف و ماجرای فلسطین است. به برکت روز قدس، این نام را ما توانستیم هر سال در دنیا زنده نگه داریم. خیلی از حکومت‌ها و خیلی از سیاست‌ها می‌خواستند، مایل بودند، تلاش کردند، پول خرج کردند که مسئله‌ی فلسطین فراموش شود. اگر تلاش جمهوری اسلامی نبود، اگر ایستادگی جمهوری اسلامی با تمام قوا در مقابله‌ی این سیاست خباثت آلود نبود، بعید نبود که بتوانند مسئله‌ی فلسطین را بتدریج به زاویه بکشانند؛ اصلاً فراموش کنند. الان هم خود دستگاه استکبار و خود صهیونیست‌های خبیث معترفند، معتقدند و ناراحتند از اینکه جمهوری اسلامی پرچم فلسطین را برافراشته است و نمی‌گذارد که با سازشکاری‌هائی که میخواهند انجام بدهند، مسئله‌ی فلسطین را از دور خارج کنند. روز قدس، روز زنده کردن این یاد و این نام است. امسال هم به توفیق الهی، به هدایت الهی، ملت عظیم ما در تهران و در همه‌ی شهرستان‌ها روز قدس را گرامی خواهند داشت، راهپیمائی خواهند کرد. در کشور‌های دیگر هم بسیاری از مسلمانان در روز قدس از ملت ایران تبعیت می‌کنند. (۲۰ شهریور ۱۳۸۸)
قدس روزی است که مردم مظلوم فلسطین احساس می‌کنند ملت‌ها پشت‌سرشان هستند
روز قدس را گرامی بدارید و آن را بزرگ بشمارید. البته تبلیغات جهانی منعکس نمی‌کنند؛ نکنند. آن کسانی که در زندان‌های فلسطینی هستند، به ما گفته‌اند که از شعار شما و حضور شما و مشت گره‌کرده‌ی شما -که حاکی از نیت و عزم صادقانه‌ی شماست- احساس قوت و قدرت می‌کنند و ایستادگی می‌نمایند. آن کسی که در پشت دیوار‌های زندان فلسطینی است، باید احساس تنهایی نکند، تا بایستد. آن زن و مردی که در کوچه‌ها و خیابان‌های بیت‌المقدس و نوار غزه و شهر‌های دیگر فلسطین اشغالی مورد تهاجم اراذل و اوباش صهیونیست است، باید احساس کند که شما پشت سرش هستید، تا بتواند مقاومت کند. (۱۶ فروردین ۱۳۷۰)
هرکس کوتاهی کند مسئول است
این تظاهراتی که این روز‌ها در دنیای اسلام اتّفاق افتاد خیلی باارزش بود. این حرکتی که امروز شما میخواهید بکنید و تا میدان فلسطین و مقابل سفارت فلسطین راهپیمایی کنید، بسیار کار باارزشی است. این‌ها خیلی ارزش دارد؛ این‌ها خبرش منعکس می‌شود و مردم مظلوم فلسطین احساس می‌کنند که ملت‌ها پشت سرشان هستند. البته ملت ما بحمداللَّه در این زمینه‌ها هیچ وقت کم نگذاشته است؛ هر وقت که برای این قضیه فرا خوانده شده، حضور پیدا کرده و اعلام موضع کرده است؛ و بالاخره مجامع جهانی و سازمان ملل باید فعّال شوند. این مجامع حقوق بشر که همیشه یا غالباً در خدمت هدف‌های استکباری‌اند، ولو یکبار هم شده، برخلاف خواسته دستگاه‌های استکباری، به نفع ملت‌ها وارد شوند؛ افکار عمومی را در دنیا به خودشان متوجّه کنند، ظالم و متجاوز را محکوم و ملت مظلوم فلسطین را تایید کنند. اگر این فشار‌ها انجام گیرد، طرح ایران در مورد فلسطین عملی خواهد بود و متجاوز مجبور خواهد شد. اگر دولت‌های عربی، دولت‌های اسلامی، ملت‌های مسلمان و مجامع جهانی، همه در این راه فعّال شوند، آن کار، عملی است. هر کس که در این زمینه کوتاهی کند، مسلّماً در نظر ملت ها، در نظر تاریخ و بالاتر از همه در پیشگاه خداوند متعال مواخذ و مسئول است. همه وظیفه داریم. (۱۶ فروردین ۱۳۸۱)
روز قدس جا افتاده است
جمعه‌ی آخر ماه رمضان که جمعه‌ی آینده است، به عنوان روز جهانی قدس از سوی امام امت و جمهوری اسلامی از سال‌ها پیش شناخته شده و مطرح شده، و در دنیای اسلام در میان ملت‌ها البته، این روز جا افتاده است؛ و بهانه‌ای است و فرصتی است برای روح‌های علاقمند به مساله‌ی فلسطین و دل‌های پرشور جوانان و قشر‌هایی از ملت‌های مسلمان، که در مثل چنان روزی در جمعه‌ی آخر ماه رمضان، از مردم فلسطین حمایت کنند و دفاع کنند؛ و به‌خصوص در این دو ماه رمضان اخیر -امسال و سال گذشته-، چون در داخل اراضی اشغالی، ملت فلسطین خودشان بدون چشم‌داشت به دولت‌ها و حکومت‌ها قیام کرده‌اند، این حمایت یک معنای دیگری پیدا می‌کند و شور و حال بیشتری برای ملت‌ها دارد. (۸ اردیبهشت ۱۳۶۸)
از باب اینکه مساله قدس مهم است و از این باب که امروز متاسفانه صهیونیست‌ها در وارد آوردن فشار مضاعف به فلسطینی‌ها حمایت می‌شوند و باتوجّه به این‌که بسیاری از کسانی که شعار فلسطین را می‌دادند، در بین راه، این ملت مظلوم را واگذاشتند و امروز، مبارزین فلسطینی و ملت مظلوم فلسطین، نیاز به حمایت جهانی و دلگرمی از سوی برادران مسلمان خودشان دارند، من به مردم عزیزمان و همین‌طور به همه ملت‌های مسلمان توصیه می‌کنم که ان‌شاءاللَّه این روز را از گذشته گرمتر و پرشورتر برگزارکنند. این، به مبارزه و اصلاح امور فلسطینی‌ها کمک خواهد کرد. اصلاح امور فلسطینی‌ها به این است که ان‌شاءاللَّه مردم فلسطین -که صاحبان خانه‌شان هستند- حقّ خودشان را به دست آورند. (۲۷ اسفند ۱۳۷۱)
این حرکت عظیم در دنیای اسلام روزبه‌روز جا افتاده‌تر شده است و گسترش بیشتری پیدا کرده است. امسال دنیای اسلام شاهد تظاهرات بخش هائی از اغلب ملت‌های مسلمان بود؛ از شرق دنیای اسلام یعنی از اندونزی، تا غرب دنیای اسلام یعنی آفریقا و نیجریه. در کشور‌های مسلمان هرجا به آحاد مردم اجازه داده شد که بتوانند نیت و اراده‌ی خود را در روز قدس نشان دهند، مجموعه‌هائی از مردم آمدند و نشان دادند که نسبت به مسئله‌ی قدس چه احساساتی دارند. حتّی مسلمانانی که در اروپا زندگی می‌کردند، اقلیت هائی که زیر فشار‌های عصبیت دولت‌ها و موسسات اروپائی قرار دارند، آن‌ها هم روز قدس را گرامی داشتند. این نشانه‌ی این است که مسئله‌ی فلسطین علیرغم آنچه که غاصبان فلسطین و حامیان آن‌ها می‌خواستند، روزبه‌روز در دنیای اسلام زنده‌تر می‌شود. (۱۰ مهر ۱۳۸۷)
روز قدس، این حرکتی که امام بزرگوار ما آن را آغاز کردند و بحمداللّه روزبه‌روز بهتر و سال‌به‌سال گرمتر این حرکت ادامه دارد، یک حرکت بسیار عمیق و پرمعنائی است؛ این فقط یک راهپیمائی نیست؛ خونی است که در این روز در رگ‌های امت اسلامی می‌دود؛ علیرغم کسانی که میخواهند مسئله‌ی فلسطین و ملت فلسطین به دست فراموشی سپرده شود، این مسئله را روزبه‌روز زنده‌تر می‌کند؛ و همین جور خواهد بود. وظائف سنگینی بر دوش مسئولان کشور‌های اسلامی است، که امیدواریم خداوند همه را هدایت کند به آنچه که وظیفه‌ی آنهاست، و کمک کند که بتوانند این وظائف را انجام بدهند. (۲۹ مرداد ۱۳۹۱)
عقب‌نشینی صهیونیست‌ها با برگزاری درست مراسم روز قدس
اگر ان‌شاءاللَّه دنیای اسلام روز قدس را به معنای درست کلمه گرامی بدارد و برای فریاد کشیدن بر سر صهیونیست‌های غاصب، مغتنم بشمارد، به میزان زیادی دشمن را شکست خواهد داد و به عقب‌نشینی وادار خواهد کرد. شما ملت ایران، ان‌شاءاللَّه با حضور خود نشان خواهید داد که استفاده از روز قدس و فرصت اعلام موضع در قضیه فلسطین، یعنی چه. ملت ایران، بحمداللَّه در این زمینه خوب عمل کرد. دولت هم خوب عمل کرد. وزارت خارجه هم خوب عمل کرد. یعنی وقت را تلف نکردند و حرف‌ها را زدند. مظلومین فلسطینی فهمیدند که کسانی در اطراف دنیا هستند که نسبت به قضیه آن‌ها حسّاسند. باید این حساسیت ثابت شود. باید فشار روی اسرائیل بیشتر شود. باید فلسطینی ها، خودشان مسئولیت زنده‌کردن مساله فلسطین را جدّاً برعهده گیرند و مجاهدت کنند. (۱۳ اسفند ۱۳۷۲)
روزی که ملت‌های مسلمان حرفشان را در دنیا مطرح می‌کنند
روز قدس، روزِ آزمایش بزرگ ملت‌های مسلمان است؛ روز قدس، آن روزی است که ملت‌های مسلمان بی واسطه‌ی مقامات رسمی حرف‌شان را در دنیا مطرح می‌کنند. امسال هم روز قدس اهمیت مضاعفی دارد؛ هم به خاطر حادثه‌ی غزه -که واقعاً عقب‌نشینی از غزه یک شکست بزرگِ صهیونیست‌ها بود- هم به‌خاطر توطئه‌یی که بعد از شکست غزه و برای جبران آن شکست، از سوی امریکایی‌ها و صهیونیست‌ها و بعضی از هم‌پیمانان‌شان در جریان است؛ یعنی عادیسازی رابطه‌ی زشت با رژیم صهیونیستی در میان برخی از دولت‌های اسلامی و برخی از دولت‌های منطقه، که نباید زیر بار بروند. دولت‌های اسلامی با بهانه‌های مختلف و برای خاطر شاد کردن دل امریکا، نباید ارتباطشان را با این رژیم غدارِ ستمگر غاصب -که خطری برای همه‌ی منطقه و همه‌ی ملت‌ها و دولتهاست- عادی کنند؛ نباید به‌خاطر امریکا، روی خوش به این رژیم نشان بدهند، که این کار زشتی است. دلیل زشت بودن این کار هم این است که آن کسانیکه مرتکب این عادی سازی می‌شوند، لااقل در اوایل کار، آن را پنهان نگه می‌دارند؛ لذا کار زشتی است که پنهانش می‌کنند. کار زشت را نباید انجام داد، نه این‌که پنهان کرد. (۲۹ مهر ۱۳۸۴)
روز قدس پشتوانه‌ی امنیت کشور ما هم هست. این را همه‌ی آحاد مردم عزیز ما بدانند؛ هر یک نفری که روز قدس توی خیابان می‌آید، به سهم خود دارد به امنیت کشور و امنیت ملت و حفظ دستاورد‌های انقلابش کمک می‌کند. روز قدس روز بزرگی است، روز مهمی است.
کسانی که آرزو دارند روزی شعار مرگ بر آمریکا و انگلیس و اسرائیل غاصب از زبان ملت ایران و ملت‌های منطقه و جهان حذف شود، عملا در صف مستکبرین عالم عمل می‌کنند و راهبرد امام (ره) در مقابله با کفر و استبداد جهانی را قبول ندارند. کسانی که مرزبندی با آمریکای ستمکار ندارند و به صلح و سازش با او می‌اندیشند، اسلام را در سیطره قدرت‌های جهانی بویژه آمریکا می‌خواهند.
کسانی که صف خود را از صف مجاهدان در راه خدا و آزادی قدس جدا کرده‌اند به اسلام و احیای اسلامی فکر نمی‌کنند. این‌ها همان کسانی اند که رکس تیلرسون وزیر خارجه خبیث آمریکا می‌گوید؛ «قرار است در ایران با آمریکا همکاری کنند و مسیر حرکت نظام جمهوری اسلامی را به نفع منافع آمریکا تغییر دهند.»
متاسفانه سازمان ملل برای توسعه روزافزون آمریکا و قدرت‌های جهانی بر ملت‌های جهان بویژه جهان اسلام، با آمریکا و دیگر ستمکاران همکاری کرده و در مسیری بر خلاف مسیر مستضعفان عالم و مسلمانان حرکت می‌کند. سازمان ملل برای این توسعه طلبی، سندی تهیه کرده و اهداف خود را در این سند که به سند ۲۰۳۰ معروف است، گنجانده و نام این سند را نیز «دگرگون ساختن جهان ما» نهاده است. آن‌ها صریحا گفته‌اند ما می‌خواهیم یک حکومت جهانی برای تربیت شهروند جهانی ایجاد کنیم. این حکومت، درست نقطه مقابل حکومت جهانی مهدی موعود (عج) است. اکنون جهان در آستانه ظهور است. مستکبران عالم متوجه این امر شده اند و برای مقابله با حکومت جهانی امام زمان (عج) خودشان را آماده می‌کنند.
قانون حاکم بر این حکومت جهانی آنچنان که در اسناد سازمان ملل آمده است قانون کفر، الحاد و شرک جهانی است که توسط آمریکا و انگلیس و رژیم صهیونیستی، جعل، تبلیغ و ترویج می‌شود.
آمریکا امروز به صورت نرم در حال تمهید مقدمات حکومت جهانی خود با بسترسازی اسناد و سازمان ملل بویژه سند ۲۰۳۰ است.
یونسکو در بومی سازی سند ۲۰۳۰ در ایران آمده اسناد بالادستی را گرفته تا با حذف کلیدواژه‌های اصلی این اسناد، اهداف شوم جامعه جهانی زیر پرچم کفر را عملیاتی کرده باشد.
ملت‌های جهان در این روز، مرگ استکبار جهانی و نابودی کفر و شرک و الحاد را فریاد می‌زنند. ملت‌های جهان علیه ترور، اشغالگری، غصب سرزمین و شکنجه بی‌گناهان در سرزمین‌های اشغالی را که توسط رژیم صهیونیستی اعمال می‌شود، محکوم می‌کنند و فریاد خود را علیه ستم و تبهکاری رژیم اشغالگر قدس بلند می‌کنند.
این فریاد‌ها در آخرین جمعه ماه رمضان بالاخره روزی به ثمر می‌رسد و نابودی رژیم اشغالگر قدس را رقم خواهد زد.
راهبردهای امام در زمینه خیزش علیه نظام سلطه و صهیونیسم جهانی
1. احیای اسلام اصیل به عنوان یک مکتب جامع و اجتماعی که اجرای آن مفید و مقدور می‌باشد. همچنین طرح مجدد شریعت به عنوان قوانین الهی برای ایجاد جامعه مطلوب و برقراری جامعه‌ای بر پایه عدالت اجتماعی و اخلاقیات نیز در این راستا مورد توجه قرار گرفت.
2. تأسیس و تشدید اسلام سیاسی ـ اسلامی که خواهان تمام یا بخشی از قدرت سیاسی است. در این زمینه اعتقاد بر این اصل که مدل غربی جدایی دین از سیاست موجب ایجاد مشکلات و نابسامانیهای اجتماعی، اقتصادی، نظامی، سیاسی جوامع اسلامی بوده است.
3. نشان دادن شکوه و عظمت فزاینده تشکیل حکومت اسلامی و کسب قدرت اسلام‌گرایان در ذائقه و ذهنیت مسلمانان (طرح مجدد اسلام به عنوان مجموعه کاملی از شیوه زندگی).
4. ارائه نگرش اسلامی به انسان و جامعه و باز تعریف مجدد انسان و جامعه براساس دیدگاه اسلامی.
5. برهم زدن موازنه قدرت در منطقه، بین قدرتهای منطقه‌ای و قدرتهای جهانی.
6. تشدید چالش بین اسلام با نظام سلطه و صهیونیسم جهانی.
7. مبارزه با سلطه استکباری و جهانی قدرتهای بزرگ از جمله آمریکا.
8. برجسته کردن خطر صهیونیسم در منطقه خاورمیانه و مخالفت با سازش (صلح) با اسرائیل و ابداع و اعلام روز جهانی قدس، تجدید و تشدید آرمان آزادی قدس و فلسطین و انفعال و اتحاد دولتهای عربی برای حفظ و تثبیت خود.
9. تأکید بر وحدت مسلمانان و تشکیل امت واحده جهانی.
در این زمینه می‌توان مواردی چون تحریف اسلام و مفاهیم آن، حکام وابسته و غیر مردمی کشورهای اسلامی، تفرقه و اختلاف، جمود مقدس‌‌نماها، روشنفکر نماها و ... را به عنوان مهم‌‌ترین موانع پیش‌‌روی بیداری اسلامی برشمرد؛ زیرا احیای اسلام اصیل، برقراری جامعه بر پایه عدالت اجتماعی، توجه به اسلام ناب، ضرورت کسب قدرت توسط اسلام‌‌گرایان، نشان دادن شکوه و عظمت اسلام‌‌گرایی، مبارزه با سلطه-گرایی، برجسته کردن خطر صهیونیسم و مبارزه با آن، تأکید بر وحدت مسلمانان، پایبندی به آرمان آزادی قدس و فلسطین و ... از محوری‌‌ترین اصول حاکم بر اندیشه امام(ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی در زمینه تکلیف مسلمانان در عرصه‌‌های مقابله و رویارویی با دشمنان بین‌‌المللی و منطقه‌‌ای امت اسلامی به حساب می‌‌آید.
تحلیلی بر وضعیت روز قدس در شرایط کنونی (بایسته‌‌ها و ملاحظات)
روز قدس، روز یادآوری ظلم تاریخی و جغرافیایی است که بر ملت فلسطین می‌‌رود. روز قدس روز پیوند قطره‌های خروشان دریای بیکران آزادی و روز تبلور عزم و اراده آزادسازی انرژی امت اسلامی علیه نظام سلطه و صهیونیسم جهانی برای رهایی قدس شریف است. روز قدس مرز جغرافیایی نمی‌‌شناسد و مطالبه آزادی قدس نیز مطالبه‌ای فراجغرافیایی و فراملیتی است. مسلمانان همه دنیا و حتی انسانهای آزاده سرتاسر جهان سالها است، آزادی قدس را فریاد می‌‌زنند.
روز جهاني قدس از دید نخبگان تاجيكستان
بزرگداشت و گراميداشت روز جهاني قدس و اعلام همدلي با مردم ستمديده فلسطين، گام مهمي در تقويت همبستگي جهان اسلام و مسلمانان است.
استاد دانشگاه آموزگاري شهر دوشنبه از ايران بعنوان تنها كشور كه نقش تعيين كننده در تحكيم وحدت ميان مسلمانان جهان دارد، نام برد و گفت: تعيين روز جهاني'قدس'در جمعه آخر ماه مبارك رمضان، نقش مهمي در ايجاد همبستگي، وحدت و همگرايي ميان مسلمانان جهان داشته است.

'نادر عادل اف'هدف امام خميني(ره) از اعلام روز قدس را رهايي هرچه سريعتر ملت مظلوم فلسطين از فشارهاي رژيم صهيونيستي عنوان نمود و تاكيد كرد: فرياد ايران در مقابل اعمال فشار و تبعيض قدرت هاي جهان عليه امت مسلمان و دولت هاي ضعيف و بي دفاع بايد الگوي ديگر كشور هاي اسلامي براي مقابله با زورگويي هاي قدرتمندان جهان قرار گيرد.
وي روز جهاني قدس را زماني مناسب براي اجتماع بزرگ مسلمانان در برابر زورگويي ها و جنايات استكبار جهاني بويژه رژيم غاصب صهيونيستي عليه ملت مسلمان فلسطين عنوان كرد و گفت: در اين روز مسلمانان با حضور يكپارچه و گسترده خود پيام جهان اسلام را براي پشتيباني از مردم مظلوم فلسطين و ايستادگي در برابر زورگويان به گوش جهانيان مي رسانند.
نذري از روز قدس بعنوان روز جهاني وحدت ميان مسلمانان ياد كرد و گفت: در اين روز همه مسلمانان اعم از شيعه و سني در سراسر دنيا بايد براي دفاع از ملت مظلوم فلسطين و حق‌ خواهي از ظالمان بصورت منسجم راهپيمايي كنند.
روز قدس تنها اختصاص به ملت مظلوم فلسطين ندارد، در اين روز تمام مستضعفان جهان بايد خود را براي مقابله با جنايات مستكبرين به خصوص رهايي از ظلم ها و جنايات آمريكا و ديگر همپيالگي هايش آماده كنند.
روز جهانی قدس را می‌توان مهم‌ترین نماد اعتراض مسلمانان جهان نسبت به جنایات رژیم صهیونیستی و توطئه اسکتبار جهانی در تولد دولتی نامشروع به نام اسرائیل در منطقه خاورمیانه دانست. پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال 1978 (1357) امام خمینی (ره) رهبر کبیر انقلاب اسلامی ایران با پیامی در 7 آگوست 1979 (16 مرداد 1358) از مسلمانان جهان درخواست نمود که برای حمایت از مقاومت مردم فلسطین در برابر اسرائیل، آخرین جمعه ماه رمضان روز جهانی قدس نام‌گذاری شود.
روز جهانی قدس را می‌بایست با توجه به اهمیت تاریخی بیت‌المقدس برای مسلمانان مورد ارزیابی قرار داد. بیت المقدس، به شکلی تاریخی برای مسلمانان دارای اهمیت حیاتی بوده است؛ مسجدالاقصی، نخستین قبله مسلمانان بوده و طی جنگ‌های صلیبی و سال‌های بعد از آن همواره مورد توجه جدی مسلمین جهان قرار داشته است. در این میان، برگزاری تظاهرات اعتراضی مسلمانان جهان در جمعه آخر ماه مبارک رمضان در سال‌های بعد از 1979 (1358) از سه بُعد دارای اهمیت حیاتی است. یک) برگزاری تظاهرات اعتراضی در روز جهانی قدس توسط مسلمانان بیش از هر چیزی اقدامی است برای حفظ اهمیت بیت‌المقدس نزد آنان. دو) برگزاری تظاهرات در روز جهانی قدس نشان دهنده این است که انقلاب اسلامی ایران می‌تواند سرمشقی برای تمامی مسلمانان جهان باشد. سه) روز جهانی قدس پیامی آشکار برای کشورهای غربی حامی رژیم صهیونیستی است بر این مبنا که دولت اسرائیل فاقد مشروعیت و رسمیت است و این دولت مصنوعی می‌بایست نابود شود.
اما، در نگاهی دقیق به موضوع روز جهانی قدس باید به این موضوع توجه داشت که این روز تماماً به بیت‌المقدس اختصاص ندارد؛ بلکه این روز را می‌توان همانند روزی جهانی برای وحدت مسلمانان جهان در برابر مستکبرین و ارزش‌های مادی‌گرایانه‌ی افسار گسیخته غرب دانست. در تایید این موضوع، دیدگاه امام خمینی (ره) نسبت به «روز قدس» بسیار قابل تامل است. از نظر رهبر کبیر انقلاب اسلامی ایران روز قدس «روزی نیست که فقط اختصاص به بیت المقدس داشته باشد. روز مقابلۀ مستضعفین با مستکبرین است. روزی است که باید تمام مستضعفین را از چنگال مستکبرین بیرون بیاوریم. روز قدس روزی است که باید به همۀ ابرقدرت‌ها هشدار داد که باید دست خود را از روی مستضعفین بردارید و سر جای خود بنشینید. دین باید دین الهی باشد، اسلام دین خداست؛ و باید در همۀ اقطار اسلام پیشروی کند. روز قدس، اعلام یک چنین مطلبی است، اعلام به این است که مسلمین به پیش! برای پیشرفت در همۀ اقطار عالَم. روز قدس فقط روز فلسطین نیست، روز اسلام است؛ روز حکومت اسلامی است. روزی است که باید جمهوری اسلامی در سراسر کشورها بیرق آن برافراشته شود. روزی است که باید به ابرقدرت‌ها فهماند که دیگر آنها نمی‏توانند در ممالک اسلامی پیشروی کنند.
با دقت‌نظر در بیانات امام خمینی (ره) نسبت به روز جهانی قدس می‌توان ابراز داشت که روز قدس، روزی است برای گسترش نفوذ اسلام و مسلمین در مرزهای فرا‌اسلامی؛ روزی است برای نشان دادن عزم راسخ مسلمانان برای ایجاد حکومت‌های اسلامی جدید در منطقه؛ روزی است برای نشان دادن وحدت تمامی مسلمانان در برابر قدرت‌های جهانی که مخالف اسلام و ارزش‌های دینی هستند. از این رو، می‌توان عنوان نمود روز قدس می‌تواند آغازی باشد برای ترقی حکومت‌های اسلامی و از میان برداشته شدن تفرقه میان مسلمین. اما، باید توجه داشت که در این مسیر مردم مسلمان ایران بیشترین رسالت را برای ایجاد وحدت و رساندن پیام صریح مسلمانان به قدرت‌های استکباری بر عهده دارند. علاوه بر این، حضور مردم مسلمان ایران در مراسم روز جهانی قدس امسال (جمعه 11 تیر 1395)، آن هم در شرایطی که بسیاری از کشورهای مسلمان خاورمیانه در وضعیتی آشفته و بغرنج قرار دارند، می‌تواند پیامی مهم برای ایجاد وحدت مسلمانان بر علیه دشمنان اسلام باشد.
عرفان سیاسی امام در این جمله ایشان در مورد این روز دیدنیست، آنجا که می‌فرمایند: در شب قدر مسلمانان با شب زنده‌داری و مناجات خود را از قید بندگی غیر خدای تعالی که شیاطین جن و انس‌اند، رها شده و به عبودیت خداوند در می‌آیند و در روز قدس که آخرین روزهای شهرالله اعظم است، سزاوار است که همه مسلمانان جهان از قید اسارت و بندگی شیاطین بزرگ و ابرقدرت‌ها رها شده و به قدرت لایزال الله بپیوندند و دست جنایتکاران تاریخ را از کشورهای مستضعفان قطع و رشته طمع آنان را بگسلانند.
همچنین امام در پی بسیج کردن توده‌ها برای مبارزه با استکبار بودند و لذا از اثر شعائر داده شده در این روز هم غافل نبوده‌اند و فرمودند: مسلمین باید فریاد کنند، گمان نکنند که فریاد و شعار فایده ندارند، نخیر شعار فایده دارد اما اگر همه فریاد بزنند، فریاد من تنها هیچ چیز نیست، فریاد یک محله یک شهر هیچ چیز نیست».
آثار روز قدس در اندیشه بسیاری از شخصیتهای سیاسی- اجتماعی کشورهای گوناگون انعکاس یافته و آنان این میراث ابتکاری حضرت امام را روزی بزرگ و با اهمیت قلمداد نمودند. ( )
از دیگرآثار روز قدس که با استقبال ملل مسلمان و نیز بسیاری از غیرمسلمانان روبرو شد اینکه حتی کشورهای مرتجع عرب نیز تا حدود زیادی - ولو به ظاهر - از آزادی قدس شریف و مردم فلسطین حمایت کردند. ( )
با بررسی مجموعه سخنان حضرت امام در مورد روز قدس به راحتی می‌توان پی به فراگیر بودن و جهانی بودن این مفهوم در نظر امام برد، نکته‌ای که باید در اینجا بدان اشاره کرد این است که امام درست دست روی نقطه‌ای گذاشته‌اند که وجه مشترک همه مسلمین از همه طیف‌هاست و مسئله‌ای فرامذهبی – فرقه‌ای و فراقومی است که این خود باعث انسجام و وحدت کلمه در درون جامعه اسلامی می‌گردد و کسی نمی‌تواند با بومی کردن آن بقیه را از درگیری با این مسئله منع کند و نیز هوشیاری دیگر امام در انتخاب زمان این روز است که از ظرافت خاصی برخوردار است چراکه این روز در روزهای پایانی ماه رمضان است و عموم مسلمین با تاثیر پذیرفتن از آثار معنوی این ماه خود را تهذیب و تزکیه داده‌اند که این عامل نیز خود بر نفوذ کلام امام برقلوب مردم افزوده است.
نتیجه
روز جهانی قدس میراث ابتکاری امام خمینی درایجاد وحدت جهان سالم می باشد. در این روز مسئله فلسطین از یک مقوله عربی پا فراتر نهاد و به یک مقوله انسانی و اسلامی تبدیل شد. روز جهانی قدس گامی مهم در جهت صدور انقلاب ایران و الگوی نافذی برای ملتهای مسلمان در حفاظت از کیان و سرزمین های خود می باشد. روز قدس، روز همبستگی جهان اسلام و حمایت از مستضعفین است. دفاع از قدس شریف و حمایت از مظلومان و شرکت در راهپیمایی این روز از توصیه های موکد امام خمینی است.
منابع :
1- امت و ملت دراندیشه امام خمینی،ص260
2- - صحیفه امام،ج9 ص277؛ حضرت امام خمینی و انقلاب اسلامی،ص138-137
3- صحیفه امام ج5 ص73؛ ایران و تحولات فلسطین، ص262
4- علیخانی، نعمت الله، «حمایت از آرمان فلسطین در اندیشه سیاسی حضرت امام خمینی(ره)»، فصلنامه سیاسی علمی اخوت، شماره 17، 1391ش
5- امام خمینی، روح الله، صحیفه امام، تهران، موسسه تنظیم ونشرآثار امام خمینی، چاپ دوم، 1379.
6- امام خمینی، روح الله، رساله توضیح المسائل.